joi, 2 octombrie 2008

Marketing

Iti place marketing-ul? Ai vrea sa stii cate ceva, ca idee, despre acest domeniu, sau ai vrea sa-l studiezi mai in amanunt? Sau nu te intereseaza chiar deloc?
Prima intrebare si ultima ar trebui sa le gandim fiecare pentru ca marketing-ul acesta tinde sa devina o parte esentiala a vietii noastre, din toate punctele de vedere. Ca sa fiu mai explicit, indraznesc putin si afirm ca toti facem marketing. Vrand-nevrand. Acum. Tot timpul. Unii facem marketing bine, altii foarte bine, altii la voia intamplarii. Asta e si una din subtilitatile cliseului "prima impresie conteaza". De fapt, nu e doar un cliseu. E o realitate.
In continuare o sa ma folosesc de niste exemple, sper sa fie cat mai inspirat alese si prezentate. De ce suntem atenti la tendintele modei? Daca nu ne-ar interesa ce e nou, ne-am imbraca oricum. Dar multi dintre noi vrem sa parem in pas cu moda, moderni. Largesc putin conceptul, nu doar ca ne-am imbraca, ne-am aranja. Si cine nu e interesat si se aranjeaza dupa alta logica decat cea dictata de cea comerciala, se promoveaza singur drept o persoana dezinteresata, cu alte valori in minte decat a fi in pas cu moda. Tinuta business nu cumva e o eticheta pe care o cautam intentionat ca sa fim vazuti altfel? Cand ne cumparam o plasma sau un Lcd cu diagonala mare, nu cumva o cumparam mai degraba pt altii, sa vada altii ce ne-am cumparat? Sau, de ce nu, o cumparam si pt noi ca sa vedem noi ce ne-am cumparat, sa crestem in ochii nostrii. Sta in firea noastra sa avem instinctul de a ne afirma. Si chiar ne afirmam. Tot timpul. Dar fiecare in stilul sau. Doar ca, daca am face o analiza, unii s-ar dovedi ca au viziune si strategie insa doar o parte din acestia le si aplica practic, iar altii nu au nicio viziune clara si nici strategie. Sunt haotici. Si rezultatele se vad.
Sa particularizez putin. Un student la inginerie vrea sa se angajeze intr-o multinationala din domeniu dupa absolvire. Doreste o cariera. Pt asta, isi da seama ca trebuie sa se prezinte cu "ceva" la un eventual interviu, sa atraga cumva atentia din multimea de alti absolventi. Si participa la cateva conferinte internationale, invata engleza bine, se descurca bine in facultate, e ambitios, ia bursa, se pune la curent cu noutatile in domeniu, participa ca voluntar in diferite activitati. Isi pune gandurile in ordine ca sa poata sa raspunda clar la orice intrebare, sa nu aiba raspunsuri dinainte pregatite. Studiaza cum trebuie sa se prezinte la interviuri. Isi analizeaza punctele forte, calitatile, ceea ce i-ar placea. Participa de curios la cateva interviuri neimportante. Iar alt student se gandeste doar sa obtina un " servici' " bun dupa absolvire. Dar nu stie cum va obtine. Lasa totul sa vina de la sine, se descurca cum se descurca, nu se gandeste la cum sa-si planifice pasii in viitoarea cariera, nu se gandeste ce i-ar placea sa faca, ce ar vrea sa invete, cum i-ar placea sa fie viitorul loc de munca, termina si facultatea si, cumva, apare oportunitatea unui interviu la care participa alaturi de studentul de dinainte.
Cine crezi ca va lasa o impresie mai buna? Primul student care a vrut sa devina un absolvent interesat de cariera sa, care se implica, care vrea sa invete, sau celalalt? Primul a stiut ce vrea, si-a stabilit pasii si a actionat in consecinta. A invatat cum sa se prezinte. Al doilea, n-a stiut prea bine ce vrea. N-a avut un obiectiv clar decat partial, nu si-a facut o strategie. Probabil nu va lasa o impresie prea buna. Acum, prin prisma a celor spuse mai sus, gandeste-te putin la cei 4 P in marketing (Product, price, place(distribution), promotion). Cine e produsul? Evident studentul. Care e pretul? Ceea ce e investit in respectivul produs (increderea in sine, munca, orele petrecute analizand si studiind, meditand). Care e piata(place)? Multimea de absolventi care isi cauta loc de munca. Ce inseamna promovarea? Discutia la interviu fata in fata cu angajatorul, modul cum se prezinta, cum vorbeste, cum isi pune in evidenta bilele albe. In concluzie, cine crezi ca face marketing mai bine si de ce, care dintre cei doi studenti?
In alta ordine de idei http://www.quicksprout.com/2007/10/24/the-difference-between-marketing-pr-advertising-and-personal-branding/ Dar parca de multe ori ne promovam destul de bine, insa obiectivul e doar sa fim "cumparati", serviciile ulterioare sunt puse in planul secund si ajungem deseori prin a ne pierde "clientii", care aleg sa "cumpere" altceva, care pare a fi mai util. Sau macar e astfel promovat.
Oricum, importanta e ideea. Si acest marketing pe care il facem zi de zi ne contureaza brand-ul nostru. Ne pozitionam usor-usor. Practic, ne construim brand-ul zi de zi. Il perfectionam. Sau nu. Ne adaptam si evoluam. Sau nu. Ne diferentiem. Sau nu. Alegerea e doar a noastra. Si va fi mereu alegerea noastra. Deci, facem rebranding sau nu?

Niciun comentariu: